Passen en meten - Timmeren en zagen...een bedje voor Pompom in groep 1-2
'Ik wil verhuizen!', zei Pompom. 'Ik wil nu wel eens op een andere plek in de klas wonen, zodat ik weer wat anders kan zien! Maar jullie hebben allemaal een stoeltje en tafel...ik heb geen meubels om te verhuizen. Ik wil ook wel eens lekker kunnen liggen!'. Luidkeels werd er geroepen dat we een bedje voor Pompom moesten maken. Daarvoor schakelden we de hulp in van de papa van Lieske. Hij was bij ons te gast in de klas om te laten zien hoe dat in zijn werk gaat: van bouwtekening tot eindproduct.

Pompom werd opgemeten: lengte en breedte, de bouwtekening werd gekeurd en de timmerpapa haalde al het nodige gereedschap tevoorschijn. Wauw! Wat een boel spullen! Duimstokken, zwaaihaken, verzinkboren, rolmaten, radiaalzagen, handzagen, decoupeerzagen (dikke-peer...) enz. passeerden de klusrevue. Bij alles werd uitgelegd waar het voor gebruikt werd en waarom sommige dingen wel of niet geschikt waren voor bepaalde handelingen. Reuze-interessant!

En wat was het cool dat we zelf mochten schuren met de elektische schuurmachine! We voelden het verschil: van ruw naar glad en zacht hout. Als Bonus werd er nog een 'p' in het bedje gezaagd, zodat het écht het bedje voor Pompom werd.

Een levendig thema, waarbij we naar buiten zijn gegaan, maar ook gebruik mochten maken van een handige papa die de kinderen op een leuke manier stapsgewijs liet zien hoe je een meubelstuk in elkaar zet!